Ślad węglowy firmy. Dowiedz się jak go obliczyć i czym jest transformacja energetyczna

Ślad węglowy firmy. Dowiedz się jak go obliczyć i czym jest transformacja energetyczna

Avatar

Ekologia w biznesie przestaje być trendem, rodzajem nowinki czy modnego rozwiązania marketingowego. Ochrona środowiska, dbałość o ekologię, ograniczanie emisji dwutlenku węgla i tym samym redukowanie śladu węglowego firmy, to już codzienność i niezwykle ważny aspekt funkcjonowania wielu przedsiębiorstw począwszy od organizacji biur i miejsc pracy, poprzez marketing po logistykę i transport. 

Czym jest ślad węglowy?

Zmiany klimatyczne to jeden z najbardziej powszechnych i niepokojących problemów dzisiejszych czasów. Organizacje proekologiczne, rządy i przedstawiciele świata biznesu wspólnie monitorują zmiany związane z klimatem, ale również podejmują działania mające na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Niezwykle istotnym stało się stworzenie narzędzi, które pomogłyby określić działanie konkretnych inicjatyw, rozwiązań czy produktów na środowisko naturalne. Tak zrodził się koncept śladu węglowego. 

Ślad węglowy firmy umożliwia określenie oddziaływania danego produktu i całego przedsiębiorstwa na środowisko, dzięki wyliczeniu całkowitej emisji gazów cieplarnianych, w tym dwutlenku węgla, metanu czy podtlenku azotu. W zależności od przyjętego rodzaju metodologii wskaźnik emisji dwutlenku węgla danego produktu wyprodukowanego przez konkretny podmiot obejmuje jego proces powstawania, korzystania z niego przez swoich użytkowników, aż po recykling, lub jedynie proces jego wytworzenia i dystrybucji. Aby skutecznie obliczyć ślad węglowy danej firmy i konkretnego jej produktu, konieczne jest poddanie analizie jego emisyjności na wszystkich etapach. Istotne są surowce, z których został wykonany, sposób ich wydobycia, cały proces produkcyjny oraz transport. To idea dająca wiele odpowiedzi i mogąca znacząco przyczynić się do poprawy środowiska naturalnego. 

Obliczanie śladu węglowego firmy- w jakim celu?

Według szacunków Organizacji Narodów Zjednoczonych do 2050 roku na Ziemi może żyć nawet 9,7 miliarda ludzi. Już teraz 7 miliardów osób na całym świecie w mniejszym lub większym stopniu przyczynia się do degradacji klimatu i zużywania zasobów planety. Rosnąca liczba ludności to jednocześnie wzrost emisji gazów cieplarnianych i zmniejszanie, a w niektórych wypadkach całkowite wyczerpywanie niektórych naturalnych zasobów. Wszystko to ma ogromny wpływ na zmiany klimatu, a codzienne wybory i zmiany dokonywane w biznesie mogą znacząco wpłynąć na poprawę sytuacji i przysłużyć się walce z globalnym ociepleniem. 

Zobacz też:  Czy róże można przycinać jesienią? Sprawdzamy!

Przedsiębiorcy obliczają ślad węglowy firmy z różnych powodów. Jednym z nich, najbardziej godnym szacunku jest postawa altruistyczna i społeczna odpowiedzialność za losy naszej planety. Dla jeszcze innych przedsiębiorców jest to rodzaj działania marketingowego, wynikającego z większego zainteresowania konsumentów sposobem produkcji na wielu etapach i ich zaangażowania w ochronę środowiska. Wielu ludzi świata biznesu decyduje się na obliczanie śladu węglowego z faktu, że w obecnych czasach rynek niejako wymusza takie działania. W Polsce przedsiębiorcy, współpracując z firmami międzynarodowymi, głównie tymi z Wielkiej Brytanii, są zobligowani do obliczania śladu węglowego dla swojej działalności i produkowanych przez siebie produktów. Niezależnie od powodów takiego działania, ma on niezwykle ważne znaczenie i ogromny wpływ na osiągniecie zadowalającego efektu środowiskowego.  

Jak ograniczyć ślad węglowy?

Obliczenie śladu węglowego swojej firmy nie powinno być jedynie obowiązkiem, wynikającym z pogarszającej się sytuacji klimatycznej i rozporządzeń rządzących, ale krokiem do rozwoju biznesu na wielu płaszczyznach, poprawy jego funkcjonowania i sprawieniu, że stanie się biznesem znacznie bardziej atrakcyjnym. Niezwykle ważny jest fakt, że ślad węglowy może być stosowany w każdej branży. Nie ma w tej przestrzeni żadnych ograniczeń i przedstawiciele wielu różnych sektorów przemysłu czy rolnictwa mogą z niego korzystać.

Już w sferze funkcjonowania przedsiębiorstwa od strony biura można działać ekologicznie, w dodatku w sposób bardzo prosty i dający również korzyści związane z oszczędzaniem. Ograniczenie ilości zużywanego papieru, korzystanie z takiego pochodzącego z recyklingu, zmiana oświetlenia na bardziej ekologiczne, poprawna segregacja odpadów. Bardzo proste i niewielkie zmiany, które znacząco wpływają na zmniejszenie śladu węglowego firmy. 

Transformacja energetyczna

Transformacja energetyczna ma na celu przejście do gospodarek bardziej zrównoważonych, które wykorzystują źródła energii o niskiej emisji dwutlenku węgla, zwiększają efektywność energetyczną według zasad zrównoważonego rozwoju.

Podsumowanie

Również marketing, logistyka i transport może być dużo bardziej ekologiczny. Przedsiębiorstwa tworzą tony gadżetów reklamowych i ulotek. Ograniczenie tej ilości jest działaniem, które może pomóc w walce ze zmianami klimatu. Zmiana opakowań produktów na tekturowe, bardziej minimalistyczne i mniej kolorowe również jest istotnym aspektem, który pomoże zmniejszyć przedsiębiorstwu swój ślad węglowy. 

Zobacz też:  Poznaj tajniki akcesoriów do czujników temperatury

Mądre gospodarowanie zapasami, centralizacja magazynów, ekologiczne myślenie o biznesie i w biznesie, to sposób na oszczędności i niewątpliwą korzyść dla środowiska naturalnego.



Zobacz także:
Archiwum: luty 2022
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też