Masz pomysł na biznes, ale nie jesteś pewien czy utrzymasz się wśród konkurencji? Wykorzystaj analizę SWOT do określenia mocnych i słabych stron swojej firmy. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej określić swoje szanse na rynku.
Czym jest analiza SWOT
Analiza SWOT to narzędzie analityczne pomagające zbudować strategię działania przedsiębiorstwa. Z jej pomocą możemy przyjrzeć się ogólnej sytuacji firmy, działaniom konkretnego działu lub zespołu, a nawet konkretnej sytuacji, w której się znaleźliśmy. Głównym jej celem jest znalezienie mocnych oraz słabych punktów danego obszaru, oraz określenie jego perspektyw, tak aby zaplanować przynoszące zyski działania.
Co oznacza SWOT
SWOT to skrót utworzony od pierwszych liter angielskich słów:
- Strenghts (mocne strony),
- Weaknesses (słabe strony),
- Opportunities (szanse),
- Threats (zagrożenia).
To właśnie te rzeczy określane są podczas dokonywania analizy SWOT. Dzięki tak kompleksowemu podejściu uzyskujemy rzetelny i całościowy obraz sytuacji firmy.
Jak wykonać analizę SWOT
Do wykonania analizy SWOT najlepiej sprawdzi się po prostu kartka papieru. Dzielimy ją na cztery części i każdą z nich odpowiednio opisujemy. Następnym krokiem będzie przyjrzenie się sytuacji firmy, identyfikacja poszczególnych czynników i ich wypisanie. Jeśli chcesz stworzyć kompletną analizę SWOT, musisz dokładnie przeanalizować swój pomysł na biznes i nie pomijać żadnego aspektu. Nawet jeśli coś wydaje Ci się mało istotne – lepiej to wypisz.
Mocne strony
Mocne strony Twojego pomysłu na biznes to wszystko to, co możesz zaoferować klientom i co wyróżnia Cię spośród konkurencji. W przyszłości to właśnie je będziesz wykorzystywać do rozwoju swojej firmy i osiągnięcia sukcesu. Może być to Twoja wysoko wykwalifikowana wiedza merytoryczna, duże doświadczenie w branży czy świetny jakościowo produkt, którego jeszcze nie ma na rynku.
Słabe strony
Słabe strony to natomiast rzeczy, które są wewnętrznym zagrożeniem dla Twojego biznesu. Pozostawienie ich bez jakiejkolwiek reakcji może hamować rozwój firmy, a nawet prowadzić do jej upadku. Dlatego, jeśli tylko zlokalizujesz jakąś słabą stronę, warto się jej lepiej przyjrzeć i znaleźć sposób na zniwelowanie jej skutków. Ważne jest to, iż słabe strony muszą być bezpośrednio związane z Twoją firmą, a nie z czynnikami zewnętrznymi. Zaliczymy więc do nich na przykład braki kadrowe, kiepską rozpoznawalność marki czy brak przestrzeni magazynowej.
Szanse
Szanse to rzeczy, które odpowiednio rozwijane i wykorzystane będą miały wpływ na rozwój naszej firmy. Zaliczymy do nich wszystko to, co wydaje nam się być przydatne, ale z czego jeszcze nie korzystamy. Szansą naszego biznesu mogą być na przykład znajomości w branży, niekonwencjonalny pomysł na marketing czy mała konkurencja na rynku.
Zagrożenia
Do zagrożeń dla naszego biznesu możemy zaliczyć wszystko, to co obecnie nie jest naszym problemem, ale może się nim stać. Z tą częścią analizy najmniej możemy zrobić, pozostaje mieć ją z tyłu głowy i opracować plan działania na wypadek jej wystąpienia. Do zagrożeń należą między innymi zmiany w prawie, podnoszenie cen surowców czy mała ilość wykwalifikowanych pracowników, których moglibyśmy w przyszłości zatrudnić.
Czy warto wykonywać analizę SWOT
Analiza SWOT to narzędzie z powodzeniem wykorzystywane w wielu firmach i organizacjach. Dlatego, jeśli planujesz założyć swoją działalność i chcesz sprawdzić, czy to dobry pomysł na dochodową firmę, warto wykonać analizę SWOT. Jej stworzenie nie zajmie Ci wiele czasu, a może wykazać czynniki, na które wcześniej nie zwróciłeś uwagi, a które mogą być istotne dla powodzenia Twojego planu na biznes.
Zobacz także:
- Jaka jest cena prądu? Czego możemy się spodziewać?
- Jak wygląda kurs elektryka budowlanego?
- Audyty energetyczne budynków – na czym polegają i kiedy warto się na nie zdecydować
- Prąd dla firm: jak wybrać najlepszą ofertę?
- Na czym polega badanie termowizyjne i ile kosztuje?